Za późno
Stwierdziłem, że nie ma co czekać i... już po robocie! Nowy mechanizm okazał się nie całkiem tandetny - nie odbiegał jakością, materiałami i wykonaniem od tego, który wyjąłem z drzwi. Przy wymienie nie było żadnych problemów. W sumie najgorsza robota to wyjmowanie i zakładanie zawleczki w klamce. Albo moje paluchy takie koślawe.
Ale po kolei - trzeba to zrobić tak:
1. Przygotować sobie narzędzia (wąskie szczypce, wkrętak krzyżakowy, wiertarka i wiertło fi4-6mm, nożyk, klucz 10, kawałek twardego drucika, skrzynkę na drobiazgi i kawałek podkładki do klęczenia)
2. Wykręcić recznie przycisk blokady drzwi,
3. Za pomocą wygietego drutu i szczypiec wyjąć zawleczkę i zdjąć korbkę opuszczania szyby,
4. Zdemontować plastikową górną część uchwytu drzwi (zatrzaski - wychodzą bez problemów)
5. Wykręcić (krzyżakowy!) trzy wkręty mocujące drugą (większą) część uchwytu drzwi - jeden wkręt ukryty jest pod zaślepką. Zdjąć uchwyt.
6. Delikatnie oderwać i zdemontować obicie drzwi - mocowane na kilkunastu zatrzaskach.
7. Delikatnie odkleić folię izolującą przed wilgocią - trzeba będzie ponownie ją nakleić.
8. Ręcznie zsunąć (lub podnieść) szybę do połowy wysokości aż w otworze drzwi będą widoczne dwie śruby mocujące.
9. Wykręcić dwie śruby kluczem nr 10.
10. Recznie podsunąć szybę do góry i zablowować w tej pozycji (taśma, przylepiec, kawałek klina)
11. Wiertarką i wiertłem ostrożnie rozwiercić sześć nitów mocujących mechanizm podnoszenia szyby.
12. Wysunąć stary mechanizm i w jego miejsce włożyć nowy.
13. Przymocować nitami zrywalnymi, zaczynając pracę od lewych górnych nitów (można je zastąpić śrubami, podkładkami i nakrętkami).
14. Przymocować nity w pozostałych otworach i za pomocą korbki sprawdzić poprawność działania nowego mechanizmu. Nasmarować szynę i linkę - o tego polecam raczej smar syntetyczny.
15. Zsunąć szybę, wprowadzić w prowadnicę i dokręcić tylko po pierwszego (!) wyczuwalnego oporu (klucz 10).
16. Ponownie sprawdzić korbką poprawność działania, jesli jest dobrze dwie śruby dokręcić na mocno (klucz 10).
17. I koniec roboty, założyć folię, obicie, uchwyt i korbkę z zawleczką.
Przy okazji wymiany mechanizmu podnoszenia szyby, zrobiłem pełną konserwację przestrzeni drzwi. Były zdrowe, więc tylko uzupełniłem ubytki lakieru i całość przestrzeni zamkniętych pokryłem ochronnym aerozolem (Fluidol ML), aplikując go z pomocą rurki także w miejsca trudno dostępne i niewidoczne. Uzupełniłem też pasty głuszące i kity. Na koniec zadbałem o udrożnienie kanalików odpływowych w dolnej części drzwi i nałożyłem smar syntetyczny na mechanizm zamka (od środka drzwi).
Cała robota zajęła mi jakieś dwie godziny. Nie jest trudna ani specjalnie brudna i na pewno każdy da sobie z tym radę.